|
Historie van de Shermantank
in Nederlandse dienst |
1. De eerste ervaring met
de Sherman
Tijdens de 2e Wereldoorlog werd in Amerika een Nederlands marine
regiment opgericht. De MarBrig. De bedoeling was
dat na de Duitse overgave, deze troepen ingezet zouden worden tegen Japan.
Door de onverwacht snelle overgave van Japan was dit niet meer nodig. De MarBrig werd uiteindelijk opgericht op
13-09-1945. Onderdeel van de MarBrig was een Tank
Compagnie. Deze werd in Amerika volgens de Amerikaanse opzet gevormd en
getraind. Hiernaast een boekje uit mijn archief waarin duidelijk wordt dat de
Nederlandse tankschool al in september 1944 bestond. Dus al een jaar vóór de
officiële oprichting van de MarBrig. De Tank Compagnie van de MarBrig had de
beschikking over 15 M4A3 105mm medium tanks, 1 bergingstank en 2 dozers op basis van de M4A3 105mm. Totaal dus 18
voertuigen. |
|
|
2. Direct na de oorlog
Dump in Deelen 1946 Bron: http://www.gahetna.nl/ |
Direct na de 2e Wereldoorlog werd begonnen aan de opbouw van
een krijgsmacht. Men was nog steeds beducht voor de Duitsers en de Russen werden
ook niet echt vertrouwd. Een sterke krijgsmacht leek dus noodzakelijk. De
financiën waren echter niet zodanig dat er veel nieuwe materialen aangeschaft
konden worden. Nu was het zo dat er op diverse plaatsen veel oorlogsmateriaal
was verzameld in grote dumps. Hier stonden veel tanks van de Engelsen en
Canadezen. Deze 2e hands tanks waren aanmerkelijk voordeliger in
aanschaf. Tussen de 200 tot 250 Sherman tanks van
diverse types werden van deze Britse en Canadese dumps gehaald. De tanks
waren vaak al in slechte en versleten staat. Toch werden de eerste ervaringen
hier mee op gedaan. Tot halverwege de jaren 50 werden deze Shermans gebruikt. |
Hier onder een opsomming van de
eerste aanschaf vanaf 1946: o
. M4 o
. M4
hybride o
. M4A1 o
ca 34 M4A2 o
ca 60 RAM II o
57 M4A4 firefly o
ca 70 M4A4 o
11 Sexton o
. Kangeroo Het
Korps Mariniers beschikte al over een aantal M4A3 105mm’s. Deze waren ingedeeld
bij de Marbrig, en waren gestationeerd in
Indonesië. |
3. Nieuwe Shermans via MDAP
Dit artikel komt uit
“het Nieuwsblad van het Noorden”. Het stond in de editie van 27 december
1951. |
Aangezien de situatie met de Russen er niet beter op werd, werd het tijd om de West-Europese legers weer op sterkte te
krijgen. Hiertoe ontving Nederland een aanzienlijk aantal materialen via het
Amerikaanse hulpplan MDAP. Ook kreeg het
Nederlandse leger de beschikking over een hele serie “nieuwe” Sherman tanks. In 1951 begon de nieuwe instroom. Met de instroom van
de nieuwe tanks werd de eerste serie, welke in de dumps gekocht waren, aan de kant
gezet. Aankomst in de haven van Rotterdam. Foto: Boek
Nederlandse pantservoertuigen, Schulten/Theil |
De volgende types werden door het
leger vanaf o
30 M4 105mm / M4 105mm E8 o
38 M4A1
o
88 M4A1 E9 o
50 M4A1(76)W o
40 M4A1(76)W E8 o
42 M10 o
4 M32 o
6 M32B1 bergingstank o
10 M32B1 E9 bergingstank (Aantallen zijn bij benadering.) |
|
4. Inzet door de Marine
|
Zoals in het eerste hoofdstuk al is beschreven, waren de mariniers de
eerste gebruikers van de Sherman in Nederlandse
dienst. 17 stuks M4A3 105mm en 1 M32A1B3 waren in gedeeld bij het Korps
Mariniers. Deze tanks werden
rechtstreeks vanuit Amerika naar Indonesie
verscheept. Hier werden ze onder andere ingezet tijdens de 1e
politionele actie. In elk geval 2 tanks waren uitgevoerd met een dozerblad.
Vermoedelijk waren er ook twee stuks uitgerust met een vlammenwerper. |
|
|
De Shermans van de MarBrig
waren tot eind ’46 voorzien van een gele aanduiding RNMC met een nummer. De
tanks waren voorzien van een wit schild*
met aan de linker kant ervan de peloton aanduiding en aan de rechterkant het
nummer van de tank in dit peloton. Dit schild was in combinatie met een getal
van zes cijfers aangebracht. In
december 1946 werd een administratieve order vanuit de brigadestaf uitgegeven
over de nummering van voertuigen. Iedere eenheid werd voorzien van een letter,
gevolgd door een getal van vier cijfers voor het voertuig. Daarbij werden de
voertuigen ingedeeld in categorieën. Zo kregen alle pantservoertuigen een
nummer in de reeks 3300-3499. De Tankcompagnie kreeg de letter P en de
Verkenningsafdeling de letter K. **
**(met dank aan het mariniersmuseum)
In de latere periode werd het schild vervangen door het embleem met de
gepantserde handschoen*. Het getal van zes cijfers bleef vaak behouden.
Vermoedelijk werden de tanks in die periode ook voorzien van een naam. De tanks
werden vernoemd naar een fort in Nederland.
Naar mijn idee was de TankCo als volgt
ingedeeld:
1e peloton |
2e peloton |
3e peloton |
Staf |
A1 Erfprins 183115 / P3353 |
B1 Beneden Lent P336? |
C1 st Andries 183117 / P3361 |
S1 Blauwkapel 103139 |
A2 Harssens P3365 |
B2 Boven Lent P3364 |
C2 |
S2 de Bilt 103129 |
A3 Kornwedderzand 13115 |
B3 Pannerden P3351 |
C3 |
S3 Honswijk 103138 / P3359 |
A4 Pampus P3366 |
B4 Westervoort 103135 / P3357 |
C4 Loevenstein 183142 / P3363 |
S4 Lunetten P3354 |
A5 183145 |
|
R1 P3367 |
De volgende namen waren ook in gebruik maar kan ik nog niet plaatsen; Crevecoeur, Rhijnauwen, st Job, Werkhoven
|
|
* Het wapen wat op de
zijkant van de tank werd aangebracht is in de loop der tijd veranderd. In
eerste instantie was het een wit schild. Later werd dit vervangen door het bekendere
schild met de gepantserde vuist met zwaard.
1. De Sherman
gaat uit dienst
Olst 2011 eigen
collectie |
In 1952 werd de eerste lichting Shermans,
welke bij de dumps gekocht waren, uit de dienst genomen. Sommige van de oude,
versleten, exemplaren werden gebruikt als vaste opstelling. O.a. in de IJssellinie werden 73 tanks ingegraven, verdeeld over
drie locaties. Deze locaties waren bij Olst,
Nijmegen en Arnhem. Ze werden daar geplaatst ter verdediging van de stuwen
welke deel uitmaakten van de IJssellinie. De
hiervoor gebruikte tanks waren voornamelijk
RAM’s. Het hoofdgeschut werd vervangen door
een afuit waarop een MG geplaatst kon worden. Tevens werden er 11 Firefly’s ingegraven waarvan het 17pnd geschut in gebruik
bleef. Ook aan beide zijden van de afsluitdijk werden Firefly’s
geplaatst. In totaal 7 stuks. Bij andere strategische punten werden ook tanks
ingegraven, o.a. bij de brug bij Doesburg. De meeste van deze objecten zijn
geruimd, maar er zijn nog steeds exemplaren te zien. Bij Olst
is relatief veel bewaard gebleven. In 1953 begon de Centurion zijn intrede te
doen bij de Landmacht. Dit was het begin van het einde voor de Sherman. In 1958 werd de laatste Sherman
uit dienst genomen, hoewel diverse
105mm Shermans minimaal tot 1961 gediend hebben.
Ook 30 dozers bleven in dienst bij de genie tot
1964. Dit waren omgebouwde M4A1’s uit de
MDAP levering. |
||
|
|
|
|
2. Het definitieve einde
Vanaf 1958 was het afgelopen met de Sherman
bij de Nederlandse krijgsmacht. Een groot deel ging als oud ijzer naar de
Hoogovens, maar over het gehele land werden er ook Shermans
op militaire oefenterreinen neer gezet als oefendoel. Hier kon de infanterie
zich uitleven en bekwamen met brandbommen e.d. Ook op de Vliehors
werden Shermans geplaatst. Hier dienden ze als
“hard doel” tijdens schietopleidingen. In 2006 is hier nog een M4A4 met een
snijbrander tot schroot verwerkt. Enkele Shermans staan nu nog steeds op de
Nederlandse oefenterreinen. Sommige hebben de vele aanslagen op de
oefenterreinen overleeft en dienen nu als monument. Voorbeelden hiervan zijn
de tanks in Woensdrecht en Ede. In 2009 is nog een Sherman
van een oefenterrein gehaald. Na een grondige restauratie is deze in 2011
geplaatst op het museumplein in Overloon. Ook zijn er enkele in particuliere handen terecht gekomen, maar dat
zijn er maar weinig. |
Anloo 1975 eigen
collectie |
Momenteel zijn er nog enkele tientallen Sherman
tanks of afgeleiden daarvan in Nederland aanwezig. Op deze site kunt u zien wat er nog over is. In veel gevallen staat de locatie
aangegeven zodat u ze zelf kunt gaan bekijken.
Start de tour
Heeft u iets wat ik
op deze site kan plaatsen mail dan naar
contact@shermantank.nl
J. Meijer